lunes, 5 de mayo de 2014
5 DE MAYO EN MI PAIS.... MAY 5 IN MY COUNTRY ....
Hoy 5 de mayo, para muchos es motivo de celebracion, pero por el contrario en mi pais Panama, hoy es un dia de recordacion, duelo Nacional y dia de recogimiento, con mucho respeto deseo dejarles alguna imagines y la Historia de lo que ocurrio en mi pais el 5 de mayo de 1914, este dia lo llamamos:
EL DIA DEL POLVORIN
Especial para La Prensa
revista@prensa.com
El martes 5 de mayo de 1914 a las 3:15 a.m explotó una fábrica y depósito de armamentos que pertenecían a la Policía Nacional de Panamá. Estaba situado en los terrenos de la finca Santa Isabel, propiedad de la familia Duque en las cercanías de la actual Clínica Santa Fe y del periódico La Estrella de Panamá. Hace tres semanas se cumplió un aniversario más de tan trágico accidente.
Como consecuencia de esta explosión fallecieron los bomberos Félix A. Alvear, Luis de Bazach, Juan R. Beltrán, Luis Buitrago, Faustino Rueda y Alfredo Teleche, quienes junto con otros compañeros habían acudido con el fin de prestar ayuda, además de tratar de evitar mayores males.
El 5 de mayo de 1916 siendo presidente de la República Belisario Porras inauguró un monumento de mármol en el lugar que desde entonces se conoce como la Plaza 5 de Mayo. Todo en recuerdo y en honor de aquellos sacrificados héroes que perdieron sus vidas por tratar de salvar otras.
En las proximidades del sitio en donde se erigió el monumento existía desde el año de 1914 la estación terminal del ferrocarril transístmico, en el mismo edificio que hoy aloja al Museo del Hombre Panameño. Por cierto que esa estación terminal fue la última de tres que existieron. La primera quedaba en la playa de Peña Prieta, cerca de lo que hoy es el Mercado del Marisco sobre los inicios de la Avenida Balboa. La segunda estuvo en la misma plaza que hoy tiene nuestra atención.
Antes de todo lo anterior, la Plaza era una explanada vacía y cuando la Avenida Central logró pasar por allí a esa altura, se llamaba la calle de la Calzada. A partir de la instalación de la estación terminal del tren, el lugar se transformó, convirtiéndose en sitio de gran actividad, por los centenares de miles de aventureros que se dirigían en la década del cincuenta del siglo XIX a California a buscar oro. Más tarde las tropas norteamericanas de la Segunda Guerra Mundial acantonadas en la antigua Zona del Canal y años después, las que llegaron para después irse a combatir a Vietnam, dieron un giro especial a la Plaza. Eso sin contar con el lógico crecimiento de nuestra ciudad capital. No olvidemos tampoco las miltitudinarias manifestaciones políticas y patrióticas que se han hecho tanto en la década de 1930 como en las de 1970 y 1990.
Hoy la Plaza 5 de Mayo no es ni mucho menos lo que fue con anterioridad. ¡Qué le vamos a hacer! ya se volverá a recuperar.
La Plaza 5 de mayo
La Plaza 5 de Mayo la
inauguró el 5 de mayo de 1916 el presidente Belisario Porras en
honor a los bomberos que perdieron sus vidas en la explosión
Textos: Harry Castro Stanziola
Especial para La Prensa
revista@prensa.com
El martes 5 de mayo de 1914 a las 3:15 a.m explotó una fábrica y depósito de armamentos que pertenecían a la Policía Nacional de Panamá. Estaba situado en los terrenos de la finca Santa Isabel, propiedad de la familia Duque en las cercanías de la actual Clínica Santa Fe y del periódico La Estrella de Panamá. Hace tres semanas se cumplió un aniversario más de tan trágico accidente.
Como consecuencia de esta explosión fallecieron los bomberos Félix A. Alvear, Luis de Bazach, Juan R. Beltrán, Luis Buitrago, Faustino Rueda y Alfredo Teleche, quienes junto con otros compañeros habían acudido con el fin de prestar ayuda, además de tratar de evitar mayores males.
El 5 de mayo de 1916 siendo presidente de la República Belisario Porras inauguró un monumento de mármol en el lugar que desde entonces se conoce como la Plaza 5 de Mayo. Todo en recuerdo y en honor de aquellos sacrificados héroes que perdieron sus vidas por tratar de salvar otras.
En las proximidades del sitio en donde se erigió el monumento existía desde el año de 1914 la estación terminal del ferrocarril transístmico, en el mismo edificio que hoy aloja al Museo del Hombre Panameño. Por cierto que esa estación terminal fue la última de tres que existieron. La primera quedaba en la playa de Peña Prieta, cerca de lo que hoy es el Mercado del Marisco sobre los inicios de la Avenida Balboa. La segunda estuvo en la misma plaza que hoy tiene nuestra atención.
Antes de todo lo anterior, la Plaza era una explanada vacía y cuando la Avenida Central logró pasar por allí a esa altura, se llamaba la calle de la Calzada. A partir de la instalación de la estación terminal del tren, el lugar se transformó, convirtiéndose en sitio de gran actividad, por los centenares de miles de aventureros que se dirigían en la década del cincuenta del siglo XIX a California a buscar oro. Más tarde las tropas norteamericanas de la Segunda Guerra Mundial acantonadas en la antigua Zona del Canal y años después, las que llegaron para después irse a combatir a Vietnam, dieron un giro especial a la Plaza. Eso sin contar con el lógico crecimiento de nuestra ciudad capital. No olvidemos tampoco las miltitudinarias manifestaciones políticas y patrióticas que se han hecho tanto en la década de 1930 como en las de 1970 y 1990.
Hoy la Plaza 5 de Mayo no es ni mucho menos lo que fue con anterioridad. ¡Qué le vamos a hacer! ya se volverá a recuperar.
PLAZA 5 DE MAYO ACTUALMENTE
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Today May 5 , for many is cause for celebration , but instead in my country Panama , today is Remembrance Day National Mourning and day of recollection , very respectfully wish to leave some pics and history of what happened in my country on May 5, 1914 , the day we call :DAY POLVORINSquare May 5The Plaza 5 de Mayo opened on May 5, 1916 President Belisario Porras in honor of the firefighters who lost their lives in the explosionTexts : Harry Castro StanziolaSpecial to The Pressrevista@prensa.comClick on image for a better viewThe years passed and at least traffic, another of our martyrs today , began to grow. The photo illustrates the forties or fifties of the XX century. Experts in car models can tell us more precisely what date this traditional scene was captured . The front block was by then famous for its abundance of bars and cabarets . Such as the Rialto, Kelly and Happy Land Lucho Donadío DiMare , who are among the first cabarets and bars as the Milwaukee and Lousiana . At bottom, the beginning of the current track pedestrian . The photo below is a scene that presented the monument to the firefighters and the Plaza 5 de Mayo a few years after its opening . In the two-story building on the left was at one time the factory of Kiener , having been in the neighborhood of Chorrillo . Next was at one time the Excelsior Theatre . Across the street is none other than the Avenue B is the International Hotel, which was rebuilt after . Next comes the curious building also transformed , whose upper floors was the Hotel New York , owned by Mrs Victoria Luna . Downstairs the 25 Cents Store was located , later Zaldo House and Chase Manhattan Bank. Plants that we were replaced by lush trees very much needed today. Among the unpleasant and uncomfortable humidity levels and heat swelter us a while hens are laying fried eggs .Click on image for a better viewOn Tuesday May 5, 1914 at 3:15 am and exploded a factory tank arms belonging to the National Police of Panama . It was located on the grounds of Finca Santa Isabel , owned by the Duke family in the vicinity of the current Clínica Santa Fe and the newspaper La Estrella de Panama .Three weeks ago the anniversary of this tragic accident was fulfilled .As a result of this explosion firefighters Felix A. Alvear, Luis de Bazach , Juan R. Beltran, Luis Buitrago , and Alfredo Rueda teleche Faustino , who along with others had come in order to help, besides trying to avoid died greater evils.On May 5, 1916 being President Belisario Porras opened a marble monument in the place that has since become known as the Plaza 5 de Mayo. All in memory and in honor of those slain heroes who lost their lives trying to save others .Near the site where the monument was from the year 1914 the terminus of the trans-isthmus railroad, in the same building that now houses the Museum of Man Panamanian was erected . Certainly the terminal station was the last of three that existed . The first was in Peña Prieta Beach , which is near the Seafood Market on Balboa Avenue early today. The second was in the same plaza that has our attention today .Before all this, the Plaza was an empty plaza and Central Avenue when got through there at that point , called the Causeway Street . From the installation of the terminal station , the place was transformed , becoming very active site for hundreds of thousands of adventurers on their way in the fifties of the nineteenth century to California to find gold. Later U.S. troops from World War II stationed in the Canal Zone and years later, after arriving to go to Vietnam to fight , got a special twist to the Plaza. Not to mention the logical growth of our capital city. Let us not forget the miltitudinarias political and patriotic demonstrations that have been made in both the 1930 and the 1970 and 1990.Today the Plaza 5 de Mayo is not nearly what it was before. What can we do ! and he will recover .
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Today May 5 , for many is cause for celebration , but instead in my country Panama , today is Remembrance Day National Mourning and day of recollection , very respectfully wish to leave some pics and history of what happened in my country on May 5, 1914 , the day we call :DAY POLVORINSquare May 5The Plaza 5 de Mayo opened on May 5, 1916 President Belisario Porras in honor of the firefighters who lost their lives in the explosionTexts : Harry Castro StanziolaSpecial to The Pressrevista@prensa.comClick on image for a better viewThe years passed and at least traffic, another of our martyrs today , began to grow. The photo illustrates the forties or fifties of the XX century. Experts in car models can tell us more precisely what date this traditional scene was captured . The front block was by then famous for its abundance of bars and cabarets . Such as the Rialto, Kelly and Happy Land Lucho Donadío DiMare , who are among the first cabarets and bars as the Milwaukee and Lousiana . At bottom, the beginning of the current track pedestrian . The photo below is a scene that presented the monument to the firefighters and the Plaza 5 de Mayo a few years after its opening . In the two-story building on the left was at one time the factory of Kiener , having been in the neighborhood of Chorrillo . Next was at one time the Excelsior Theatre . Across the street is none other than the Avenue B is the International Hotel, which was rebuilt after . Next comes the curious building also transformed , whose upper floors was the Hotel New York , owned by Mrs Victoria Luna . Downstairs the 25 Cents Store was located , later Zaldo House and Chase Manhattan Bank. Plants that we were replaced by lush trees very much needed today. Among the unpleasant and uncomfortable humidity levels and heat swelter us a while hens are laying fried eggs .Click on image for a better viewOn Tuesday May 5, 1914 at 3:15 am and exploded a factory tank arms belonging to the National Police of Panama . It was located on the grounds of Finca Santa Isabel , owned by the Duke family in the vicinity of the current Clínica Santa Fe and the newspaper La Estrella de Panama .Three weeks ago the anniversary of this tragic accident was fulfilled .As a result of this explosion firefighters Felix A. Alvear, Luis de Bazach , Juan R. Beltran, Luis Buitrago , and Alfredo Rueda teleche Faustino , who along with others had come in order to help, besides trying to avoid died greater evils.On May 5, 1916 being President Belisario Porras opened a marble monument in the place that has since become known as the Plaza 5 de Mayo. All in memory and in honor of those slain heroes who lost their lives trying to save others .Near the site where the monument was from the year 1914 the terminus of the trans-isthmus railroad, in the same building that now houses the Museum of Man Panamanian was erected . Certainly the terminal station was the last of three that existed . The first was in Peña Prieta Beach , which is near the Seafood Market on Balboa Avenue early today. The second was in the same plaza that has our attention today .Before all this, the Plaza was an empty plaza and Central Avenue when got through there at that point , called the Causeway Street . From the installation of the terminal station , the place was transformed , becoming very active site for hundreds of thousands of adventurers on their way in the fifties of the nineteenth century to California to find gold. Later U.S. troops from World War II stationed in the Canal Zone and years later, after arriving to go to Vietnam to fight , got a special twist to the Plaza. Not to mention the logical growth of our capital city. Let us not forget the miltitudinarias political and patriotic demonstrations that have been made in both the 1930 and the 1970 and 1990.Today the Plaza 5 de Mayo is not nearly what it was before. What can we do ! and he will recover .
FLORES, FLORES Y MAS FLORES... FLOWERS, FLOWERS AND MORE FLOWERS ...
En el dia de hoy les dejo algunas flores con sus diagramas, en realidad son faciles de hacer, ya veran como se van a divertir yo por mi parte siempre tengo una canasta llenas de ellas, las cuales las hago con antelacion para asi ahorrar tiempo cuando las necesito. Bendiciones..
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On this day I leave some flowers with diagrams really are easy to make, and they will see how they will amuse me for my part I always have a basket full of them, which I do them in advance to save time when need them. Blessings ..
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